Friday, 13 March 2015

NIlai-Nilai Bitara

Bitara boleh didefinisikan sebagai unggul unik, tiada tolok bandingannya (UPSI, Pembangunan Sahsiah, 2011). Terdapat 6 nilai yang telah digariskan bagi membentuk personaliti Bitara iaitu berintegriti, professional, semangat berpasukan, berorientasikan pelanggan, prihatin kebajikan anggota serta kreatif dan inovatif. Setiap nilai-nilai bitara ini mempunyai petunjuk nilai masing-masing yang diharapkan dapat membentuk dan melahirkan individu yang bersahsiah tinggi dan mempunyai semangat jati diri yang kental.

Nilai Bitara.

            1. Berintegriti
Integriti mempunyai petunjuk nilai yang tersendiri, yang mana antaranya ialah adil, amanah, berakauntabiliti serta telus. Al-Quran telah merakamkan peristiwa kisah Nabi Syuib a.s  dengan Nabi Musa a.s, Allah firman dalam Surah al-Qasas juz 28 ayat 26 yang bermaksud :
Salah seorang daripada kedua-dua berkata : “Wahai ayah, ambillah dia sebagai pekerja, sesungguhnya sebaik-baik pekerja ialah yang kuat, lagi amanah.”

Secara mudah, al-Amin (amanah) dalam ayat diatas merujuk kepada mukmin, atau dalam istilah kontemporari al-Amin juga boleh dirujuk sebagai integriti (Pahrol Mohamad Juoi, 2010). Dalam usaha memartabatkan profesion keguruan, guru sebenarnya mempunyai peranan yang amat besar dalam mencorakkan sistem pendidikan negara. Ilmu dan amalan guru menjadi cerminan dan impak kepada tahap kualiti dan profesion keguruan.

2.  Profesional dalam Menjalankan Tugas
             Menurut Ornstein dan Levine (1993), konsep profesional merujuk kepada ciri-ciri yang terdapat dikalangan ahli suatu profesion. Antara ciri dan petunjuk nilai yang terkandung dalam profesional ialah, iltizam, cintai ilmu, kompeten, dan beretika. Guru merupakan golongan profesional yang mana mendapat latihan yang khusus, berpengetahuan luas dalam bidang yang diceburi serta mempunyai kod etika yang tersendiri.Guru adalah nadi kepada sekolah. 

                 Profesionalismenya adalah kunci kepada peningkatan kualiti (Jemaah Nazir, 2001). Kualiti yang dimaksudkan bukan sahaja kepada kualiti proses malah yang lebih utama ialah kualiti outputnya (hasil). Perkara ini tidak mungkin dicapai jika individu, kumpulan, kelompok dan organisasi tidak cekap dan tidak berkesan.

            Maka itulah sumber manusianya perlu dibangunkan secara bersepadu menerusi latihan-latihan tertentu bagi memastikan setiap individu itu dapat mengembangkan potensi dan bakatnya. Pengalaman-pengalaman yang diterima menerusi program pembangunan profesional ini sama ada ianya bersifat latihan-latihan khusus atau pun pengalaman sebenar di tempat kerja sudah barang tentu membolehkan atau mengupayakan guru-guru bertindak atau berpelakuan secara berkesan untuk meningkatkan kualiti pengajarannya khususnya dan kualiti pendidikan sekolah amnya.

              Menjadi guru yang berkesan  bukanlah  hanya dari kecekapannya sahaja, malah dari aspek profesionalismenya, prinsipnya, keutuhan keperibadiannya, kecekapan dan ketrampilannya, mental dan keintelektualannya, kestabilan emosi dan spiritualnya serta kebijaksanaan dan kepemimpinannya. Oleh itu menjadi seorang guru yang berkesan terutamnya dalam bidang pengajaran amat dipengaruhi oleh tahap tinggi atau rendahnya ciri-ciri dan prestasi profesionalismenya; beriltizam, beretika, mencintai ilmu dan kompeten atau berkualiti dan efisyen dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang guru. Seorang guru yang berkesan juga seorang guru yang cekap terutamannya dalam bidang pengajaran.  Bijak mengawal dan mentadbir kelas walauapapun  perkara yang berlaku.

          Guru yang profesional sentiasa mempamerkan kekuatan ilmu dengan keluhuran etika kerja, kesungguhan dan komitmen yang tinggi kepada penyempurnaan tugasnya di sekolah setiap masa dan waktu. Prasyarat yang utama ialah dengan kesanggupan guru-guru mengubah paradigma, stail berfikir, dan bertindak secara professional dan tidak mudah berputus asa terutamanya dalam meningkatkan pencapaian sekolah dan memperbaiki kualiti pengajarannya.Penguasaan ilmu memerlukan pembacaan yang luas dan pengkajian yang berterusan. Kemampuan guru sedemikian akan dapat membina keyakinan dikalangan murid dan ibubapa (Wan Mohd Nor Daud, 2003). Apabila keyakinan ini wujud, maka ilmu yang disampaikan oleh guru akan menjadi lebih mudah walaupun sebenarnya agak sukar untuk difahami.Guru yang profesional sentiasa mempamerkan ciri-ciri kekuatan ilmu, beretika kerja, kesungguhan dan komitmen yang tinggi kepada kualiti dan kesempuraan tugasnya di sekolah setiap masa dan tidak mengenal erti jemu.

          Guru yang beriltizam  dan berjiwa waja tidak mudah mengaku kalah dalam bidang kerja dan kehidupannya. Sentiasa bersikap optimistik dalam semua tindakan, berpandangan jauh dan sedia belajar dari kesilapan diri dan orang lain. Dalam bidang pengajaran dan pembelajaran, guru-guru diharap dapat mengekalkan pengaruhnya terhadap murid melalui kemantapan ilmu, kemahiran yang dimiliki oleh guru. Bukan sahaja guru berusaha memantapkan diri dengan ilmu, tetapi berusaha menterjemah ilmu yang ada untuk diaplikasikan kepada murid-murid. Begitu juga dalam mengekalkan minat murid supaya menguasai teori ilmu pengetahuan dan seterusnya melakukan amalan melalui latihan sehingga menjadi mahir atau cemerlang. Dalam kata lain ilmu dan amalan seharusnya bermakna bagi mereka (Abdul Halim Muhammady, 1986).

Guru perlulah mempunyai akauntabiliti yang tinggi iaitu, terhadap negara, profesion, murid-murid,  ibu bapa, dan diri sendiri. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru perlu mengikut rancangan yang telah ditetapkan sama ada di peringkat sekolah, jabatan mahupun kementerian. Ia haruslah mengikut garis-garis dan panduan yang telah ditetapkan.Segala arahan hendaklah dipatuhi dan dilaksanakan dengan penuh rasa bertanggungjawab. Guru yang berakauntabiliti  sentiasa menepati waktunya terutamanya dalam memenuhi keperluan muridnya. Tidak mudah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang pengajar hanya sekadar ingin memenuhi keperluan emosi seperti rasa lapar dan keperluan-keperluan lain.

Bekas Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hassan Malek berkata, dalam usaha melonjakkan prestasi pendidikan, aspek integriti tidak dapat dipisahkan malah saling berkait rapat dalam menjana modal insan yang cemerlang. Konsep  itu juga bukan sekadar dilihat dalam aspek pencegahan penyelewengan dan rasuah semata-mata malah ia meliputi keberkesanan dalam mendidik dan kebolehupayaan dalam melaksanakan tugas mereka. Kemampuan  guru akan dapat membina keyakinan dikalangan murid dan ibu bapa (Wan Mohd Nor Wan Daud, 2003).

3.  Sentiasa Bersifat Kreatif Dan Inovatif.

          Kreatif dimaksudkan sebagai kebolehan untuk mencipta serta menghasilkan sesuatu idea. Seorang guru yang berkesan sentiasa memperbaiki diri untuk menjadi seorang yang kreatif dan inovatif. Guru yang mengamalkan ciri-ciri kreatif dan inovatif bukan sahaja perlu menghasilkan dan mencipta benda baru, tetapi yang penting seorang guru amat penting mengkaji, menyelidik ilmu dan kemahiran pengajaran bagi menyampaikan ilmu  pengetahuan kepada anak didiknya.

          Seorang guru yang kreatif dan inovatif sentiasa mencuba benda-benda dan idea-idea baru untuk menarik minat murid-muridnya dalam  pengajaran dan pembelajaran.Seorang guru yang berkesan sentiasa merebut peluang yang ada untuk penambahbaikan bukan hanya untuk dirinya tetapi juga kepada murid-murid khususnya dan pihak sekolah amnya. Ilmu yang diperolehi dapat dikongsi dan diguna bersama bagi memajukan diri dan sekolah. Cepat berpuas hati dengan keadah pedagogi tanpa berusaha mencari perubahan amat membawa kesan buruk kepada individu guru dan sekolah.

4. Semangat Berpasukan.

        Semangat berpasukan merupakan salah satu ciri yang terkandung dalam nilai-nilai Bitara. Ia merupakan sekelompok modal insanyang tolong-menolong di bawah satu kepimpinan untuk mencapai matlamat dalam jangka masa tertentu dan kaedah tertentu (Pembangunan Sahsiah, 2011). Semangat berpasukan ialah unsur yang menyatupadukan seluruh kakitangan jabatan dalam menjayakan peningkatan kualiti. Semangat ini dipraktikkan melalui kerjasama, komitmen dan penyertaan kakitangan secara menyeluruh di dalam program-program peningkatan kualiti yang diperkenalkan oleh jabatan.

Di sekolah, guru-guru yang berkesan bersama-sama meningkatkan keputusan sekolah berada ditahap yang cemerlang. Bekerjasama di peringkat panitia, sekolah, Pejabat Pelajaran, dan Jabatan Pelajaran dengan satu matlamat iaitu mencapai kecemerlangan. Guru yang berkesan, berusaha merangka dan mencari idea-idea baru bersama-sama  rakan sejawat yang lain untuk meningkatkan kecemerlangan sekolah dan seterusnya mewujudkan iklim sekolah yang kondusif.

         Guru yang berkesan di dalam kelas, sentiasa menyatukan murid-murid tidak mengira agama dan bangsa. Guru berusaha mewujudkan semangat berpasukan dalam aktiviti kumpulan, hormat-menghormati, saling bertukar-tukar pendapat, fahaman, pemilikiran dan sebagainya. Murid-murid dipupuk dengan semangat cintakan dan bangga dengan sekolah dan menjadikan sekolah sebagai rumah kedua. Guru boleh merujuk Model Pembangunan Pasukan atau Team Developmental Model yang dibina oleh T.W Tuckman pada tahun 1965 bagi mewujudkan semangat berpasukan di dalam bilik darjah.

5.  Prihatin Kebajikan Anggota.

      Guru juga merupakan keluarga pengganti bagi murid-murid di sekolah guru yang berkesan sentiasa prihatin muridnya, mengetahui setiap masalah dan mengambil berat bukan bermaksud suka mencampuri urusan orang lain, tetapi sebagai salah satu kaedah mendekatkan diri kepada murid dan memahami sifat, kebolehan dan kekurangan seorang murid. Dalam nilai bitara telah digariskan bahawa guru yang prihatin akan kebajikan anggota yakni murid dan rakan sejawat haruslah mempunyai rasa empati, penghargaan, selesa dengan persekitaran dan mengambil peluang untuk maju kehadapan.


        Apabila melakukan aktiviti di dalam kelas, guru yang bekesan sentiasa memberikan penghargaan yang mana juga disebut sebagai peneguhan positif. Peneguhan positif boleh didefinisikan sebagai ganjaran, pujian, hadiah atau penghargaan yang diberi menyebabkan tingkah laku diulang dengan kerap atau dilakukan lagi pada masa akan datang. Nilai ini boleh dikaitan dengan pelaziman operan yang dikemukakan oleh dua orang tokoh iaitu Edward Thorndike (1874-1949) dan B.F.Skinner (1904-1990).




No comments:

Post a Comment